

Data wydania: 2020
Wydawca: AWF Katowice
ISBN 978-83-66308-12-1
Autor: Michał Kucharski
Ciekawość towarzyszy ludzkości od pradawnych czasów. To dzięki niej zadawane są pytania, a jeśli nie ma na nie wyczerpującej odpowiedzi,
rozpoczyna się jej poszukiwanie. Poszukiwanie to, prowadzone w sformalizowany sposób, przybiera postać badań, których efektem jest
poszerzanie wiedzy i bardzo często – kolejne pytania. Z biegiem lat, dzięki nauce jaką jest metodologia, proces realizacji badań rozwijał
się, udoskonalał, a rozwój technologiczny wyposażał badaczy w coraz to nowsze narzędzia. Dzięki nim badacze mogli coraz precyzyjniej poznawać
otaczający ich świat. Jednym z tego typu narzędzi jest eyetracker, którego historia rozpoczęła się w XIX wieku, a proces jego
udoskonalania nie zakończył się do dnia dzisiejszego. Efektem tego jest powstawanie nowych generacji urządzeń oraz rozszerzanie obszarów,
na których może on być wykorzystywany. Obecnie badania przy użyciu eyetrackera nie są już realizowane tylko i wyłącznie w świecie
rzeczywistym, ale również w rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej. Doświadczenia autora opracowania, które mają Państwo
przed sobą, związane z wykorzystaniem eyetrackera odnoszą się w głównej mierze do realizacji badań związanych z rozprawą doktorską. W
niej eyetracker został wykorzystany jako narzędzie podczas badania osób, które oglądały materiał z wydarzenia sportowego. Więcej
informacji na temat przytoczonych badań zamieszczone zostanie w dalszej części książki, do napisania której wykorzystane zostały
wybrane fragmenty autorskiej rozprawy zatytułowanej „Efektywność sponsoringu w zarządzaniu przedsiębiorstwami wspierającymi polskie kluby siatkarskie”.
Główną ideą przyświecającą powstaniu niniejszego opracowania była chęć przybliżenia czytelnikom tematyki eyetrackingu pod kątem jego
ewolucji, zasad funkcjonowania i obszarów wykorzystywania. Równie istotnym celem było także przedstawienie, w jaki sposób można
projektować badania oparte o jego wykorzystanie. Wartością dodaną byłby wpływ publikacji książki na zwiększenie świadomości w zakresie
korzyści, jakie może przynieść stosowanie eyetrackera zarówno w świecie nauki, jak i działalności marketingowej różnych organizacji. W
Polsce pojawiły się już oczywiście badania wykorzystujące eyetracker, jednakże skala ich wykorzystania nie dorównuje skali występującej na
zachodzie Europy czy w Stanach Zjednoczonych. Może być to spowodowane brakiem przeświadczenia o zasadności ich realizacji.
Niniejsza książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale czytelnik wprowadzany jest w tematykę eyetrackingu poprzez
zapoznanie się z jego historią, zasadami budowy i funkcjonowania oraz obszarami, w których badania eyetrackingowe mają swoje zastosowanie.
Drugi rozdział w całości poświęcony został na przedstawienie, w jaki sposób należy realizować badania przy wykorzystaniu eyetrackera.
Wyjaśniona została w nim terminologia związana z zastosowaniem tego typu narzędzia badawczego oraz wskazane zostało, na czym polega
zbieranie i analizowanie danych. Ostatni rozdział przedstawia przygotowanie projektu badania opartego o wykorzystanie eyetrackera
zarówno w obszarze badań naukowych jak i marketingowych, a także opisuje wybrane przykłady tego typu badań.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1.
Wprowadzenie do tematyki eyetrackingu
Historia eyetrackingu
Budowa i funkcjonowanie eyetrackerów
Fizjologiczne i psychologiczne aspekty związane z eyetrackingiem
Obszary badań przy wykorzystaniu eyetrackera
Rozdział 2.
Procedura badań przy wykorzystaniu eyetrackera
Terminologia związana z badaniami przy wykorzystaniu eyetrackera
Opis przykładowego zestawu badawczego
Przygotowanie i przebieg badań przy wykorzystaniu eyetrackera
Sposoby prezentacji wyników badań eyetrackingowych
Rozdział 3.
Wykorzystanie eyetrackera w badaniach naukowych i marketingowych
Badania naukowe a badania marketingowe
Struktura procesu badawczego
Przykłady wykorzystania eyetrackera w badaniach naukowych
Przykłady wykorzystania eyetrackera w badaniach marketingowych
Aneksy
Aneks 1. Obszary wykorzystywania eyetrackera
Aneks 2. Lista publikacji opartych o wykorzystanie eyetrackerów marki
Gazepoint z lat 2016 i 2017
Bibliografia